Subject: FW: Küsimus ITDS muutmise kohta
From: "MKM info" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Tue, 31 Dec 2024 12:13:18 +0200

From: Stina Avvo - JUSTDIGI <[email-masked]>
Sent: Tuesday, December 31, 2024 11:06 AM
To: MKM info <[email-masked]>
Subject: Ed: Küsimus ITDS muutmise kohta

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

  _____

Saatja: Stina Avvo - JUSTDIGI <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saadetud: teisipäev, 31. detsember 2024 11:03
Adressaat: Keilin Tammepärg (ITL) <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Koopia: Kristina Jerjomina - MKM <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Elen Kraavik
<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Kaili Tamm - JUSTDIGI
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Teema: Vs: Küsimus ITDS muutmise kohta

Tere!

Aitäh selgituste ja täpsustuste eest!

ITDS §  181 lõikega 11 reguleeritakse Eesti teabevärava mobiilirakenduse
kontrollpäringu samastamist isikutuvastamisega, kuivõrd andmed tulevad
usaldusväärsest andmekogust. Siinkohal juhime tähelepanu, et isikusamasuse
tuvastamine Eesti teabevärava mobiilirakenduse lahendusel ei käi ainuüksi
foto võrdluse alusel. Selle sätte osas ei saa Teie ettepanekut kahjuks
arvesse võtta, kuivõrd see muudaks sätte loomise eesmärki.

Teie kirjas olevaid eriseaduste piiranguid ei saa ITDSi käesolev menetlus
lahendada, kuivõrd eriseaduse omanikud peaks vaatama süstemaatiliselt ise
oma seadused üle ja tegema otsused, millist isikusamasuse tuvastamist
konkreetne eriseaduse valdkond vajab lähtuvalt oma regulatsiooni
eesmärkidest. ITDSi menetluse käigus on nendega konsulteeritud ning
probleeme ITDSi menetlusega nemad ei tuvastatud. Sellegipoolest Teie
tõstatud probleem on teadvustatud.

Kui selles osas on veel küsimusi, siis võime teha kohtumise ja selgitada.
Sellisel juhul kaasaksime kohtumisele ka mõned eriseaduse omanikud ja
Siseministeeriumi kolleegid laiemalt identiteedihalduse poliitika vaatest.

Anname ühtlasi ka teada, et alates 01.01.2025 on digiarengu valdkond
Justiits- ja Digiministeeriumi koosseisus ja sellest tulenevalt muutuvad
ka meie e-posti aadressid justdigi.ee lõpuliseks.

Ilusat lähenevat aastavahetust soovides

Stina Avvo

  _____

Saatja: Keilin Tammepärg (ITL) <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saadetud: neljapäev, 19. detsember 2024 15:39
Adressaat: Stina Avvo - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>
Koopia: Kristina Jerjomina - MKM <[email-masked]>; Elen Kraavik
<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Kaili Tamm - MKM
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Teema: Re: Küsimus ITDS muutmise kohta

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere, Stina!

Aitäh selgituse eest.

Saan aru, et ITDS reguleerib riiklikke vahendeid ja Eesti teabevärava
mobiilirakenduse kontrollpäringut. Samas näitab viidatud artiklis olev
probleemipüstitus, et õigusselgust oleks siiski vaja ka eralahenduste
jaoks.

Ehk tulen tagasi ITL-i varasema ettepaneku juurde: palume luua seaduslik
alus, mille kohaselt eID vahendit ja/või X-tee andmeid kasutades saab
jõuda tulemuseni, et isikusamasuse tuvastus on tehtud “isikuttõendava
dokumendi alusel”.

Viitate, et eriseadustes võib olla piiranguid. Just sellest me olemegi
varem rääkinud; et on norme, mille kohaselt teenuse pakkujad peavad
“isikuttõendava dokumendi alusel tuvastama” kedagi või midagi. Praktikas
ongi teenuse osutajatel ja kasutajatel vaja, et neid norme saaks täita ka
eID vahendit ja X-tee andmeid kasutades. Selliselt jõuaks innovatsioon ka
väljaspoole riigiasutusi. Me sooviks, et kui keegi saab nende andmete ligi
muul moel ja veendub, et inimene tema ees vastab fotol esitatule, siis on
see samuti isikuttõendava dokumendi alusel tuvastus.

Kaunist jõuluaega ja mõnusat aastalõppu!

Keilin

  _____

From: Stina Avvo - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, December 13, 2024 2:34 PM
To: Keilin Tammepärg (ITL) <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Kristina Jerjomina - MKM <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Elen Kraavik
<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Kaili Tamm - MKM
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Vs: Küsimus ITDS muutmise kohta

Tere Keilin!

Aitäh pöördumise eest!

Isikut tõendavate dokumentide seaduse muutmise ja sellega seonduvalt
teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (edaspidi ITDS) on esitatud
siseministri poolt Vabariigi Valitsusele ja on hetkel istungile määramise
ootel. Loodetavasti tuleb lähiajal otsus ja eelnõu liigub edasi Riigikogu
menetlusse.

Meie seisukohad ei ole ITDSi osas muutunud ja on antud riiklikult pakutud
Eesti Teabevärava mobiilirakenduse kontekstis. ITDS eelnõu reguleerib
riiklikke vahendeid, sh ITDS §  181 lõike 11 muudatus on seotud vaid
riiklikult pakutava Eesti teabevärava mobiilirakenduse kontrollpäringu
samaväärseks lugemisega isikusamasuse kontrollimisega. Viidatud artikkel
räägib erasektori mobiilirakendustest (st poeäppidest), mida ITDSi
muudatus ei reguleeri ja eriseadusest võib neile tulla erinorme.

Kui Teil on veel küsimusi, siis palun andke teada ja selgitame olukorda.

Parimate soovidega

Stina Avvo
IT õiguse valdkonnajuht
Digiriigi arengu osakond
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
+372 639 7659

  _____

Saatja: Keilin Tammepärg (ITL) <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saadetud: neljapäev, 5. detsember 2024 15:35
Adressaat: Stina Avvo - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>
Teema: Küsimus ITDS muutmise kohta

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere, Stina

Kas oskad kommenteerida, mis seis on isikut tõendavate dokumentide seaduse
muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõuga,
mis puudutab muuhulgas riiklikku mobiilirakendust? Märkasin, et
Siseministeerium esitas selle oktoobris Vabariigi Valitsusele, kuid
istungil pole see vist olnud? Kas on oodata, et see liigub lähiajal
Riigikogu menetlusse?

Lisaks jäi meile silma see artikkel:
<https://digi.geenius.ee/eksklusiiv/maxima-ja-selver-lubavad-coop-ja-rimi-
mitte-poeapis-iseseisvalt-vanuse-toestamine-jaab-juriidiliselt-halli-alass
e/> Maxima ja Selver lubavad, Coop ja Rimi mitte: poeäpis iseseisvalt
vanuse tõestamine jääb juriidiliselt halli alasse - Digigeenius.

Selles artiklis MKM-i esindaja (kes pole küll digiriigi osakonnast) poolt
antud selgitused on vastupidised sellele, mida meile ITDS muutmise eelnõu
aruteludes öeldi. Nimelt saime nendest aruteludest aru, MKM ja SIM on
seisukohal, et erasektorit ei piira miski erinevaid lahendusi kasutusele
võtmast ning laiemaks isikusamasuse kontrolliks elektroonselt pole
vajadust. Artiklis selgitab MKM-i õigusnõunik, kuidas tema nägemuses ei
piisa isiku tuvastamisel mingitest hinnatud eID vahenditest ja peab olema
just “isikuttõendav dokument" mängus.

Mis Sa sellest selgitusest arvad? Kas midagi on muutunud?

Tervitustega

Keilin